Wednesday, March 23, 2022

Essä om islam och terrorism

Essä om islam och terrorism



Gratis uppsatser - PhDessay. Vi kommer att skriva ett skräddarsytt forskningsdokument om islamisk och kristen religion och terrorism specifikt för dig! Till exempel, holländska islamiska skolor överträffar jämförelseskolor när det gäller att förbättra elevernas icke-kognitiva färdigheter på tre dimensioner: reflektioner, färdigheter och medborgerliga attityder och uppsats om islam och terrorism en positiv effekt på elevers kognitiva resultat efter att ha kontrollerat elevernas socioekonomiska bakgrund Dronkers, Quran, Även i Koranen som är många exempel på att profeten Muhammed talar om att förbjuda soldater att skada kvinnor och barn som råder dem att inte förråda, var inte överdriven, döda inte ett nyfött barn, uppsats om islam och terrorism. The Madrassah Challenge: Militancy and Religious Education in Pakistan av Christine Fair. På detta sätt är önskan att sprida specifika teologiska åsikter och övertygelser, i viss mån, närvarande i alla vanliga religiösa samfund. Det är också tydligt att religiösa terrorister i första hand bekämpar socialpolitiska fenomen och trender.





Kristendomen



Terrorism är ett mycket omfattande och det mest diskuterade ämnet i den globala politikens samtida värld. Det fanns tillfällen då folk sa att vi inte följer politik eller så gör vi det uppsats om islam och terrorism engagera sig i politiken. Men nu tror jag att ingen kan fly från det, det är en del av allas liv, det är en del av våra liv - så det är bäst att vi börjar leva med det. Terrorism är ett gammalt fenomen som med tiden tog olika former. Idag har terrorismen tagit en mycket komplicerad och farlig form. Islam är en religion och en komplett uppsats om islam och terrorism av livet och totalt avvärja terrorism. I nuvarande scenarier är den grundläggande orsaken till terrorism inte islam utan internationell politik och nationella intressen för världens nationer.


Och världsmakter använder det som en stödjande pelare. Detta är nu dagar högst upp på den internationella agendan. Det beror på att de som dyker upp och utför terrordåd i islams namn. Och de som kritiserar dessa handlingar representerar en liten minoritet i islams värld, uppsats om islam och terrorism. Att misslyckas med att förstå islam som är fredens och rättvisans religion gör det till ett verktyg för terrorism, uppsats om islam och terrorism. Under de senaste århundradena har muslimer faktiskt sagts vara ansvariga för våld från västerländska styrkor och deras allierade, uppsats om islam och terrorism. Och å andra sidan islam Och å andra sidan avvisar islam att bemöta våld med våld. I själva verket föreslår islam att svara på ondska med godhet. Beställ anpassad uppsats Islam och terrorism med gratis plagiatrapport.


Islam Vad betyder "islam"? Själva ordet "islam" betyder "underkastelse till Allah". Islams religion är inte uppkallad efter en person som i fallet med "kristendomen" som var uppkallad efter Jesus Kristus, uppsats om islam och terrorism, "Buddhism" efter Gutama Buddha "Marxism" efter Karl Marx, och "Konfucianism" efter Konfucius. På liknande sätt är islam inte uppkallad efter en stam som "judaism" efter Juda stam och "hinduism" efter hinduerna. Det arabiska ordet "islam" betyder underkastelse eller överlämnande av sin vilja till viljan från den enda sanna guden värd att dyrka, "Allah". Muslim Allah som verkligen underkastar sig Allahs vilja som krävs av islam kallas "muslim", vilket betyder en som har underkastat sig Allahs vilja. Många människor i väst har utvecklat den sorgliga felinformerade trenden att kalla islam "muhammedenism" och dess anhängare "muhammediner.


Ingen muslim har någonsin kallat sin religion för "muhammedenism" eller kallat sig själv för "muhammedin". Islam lär oss att detta liv är ett liv i tillbedjan. Vi är placerade på denna jord för att dyrka Allah och lyda hans befallning. Under detta jordeliv utsätts vi för en rad prövningar. Vi har möjligheten att uthärda dessa prövningar och följa vissa lagar, uppsats om islam och terrorism, och vår belöning kommer att vara stor i nästa liv, eller vi kanske vägrar att uthärda dessa prövningar och väljer att inte följa lagen, då kommer vi att få ångra det i nästa liv. Till skillnad från vissa andra religioner som hävdar att Gud ingick ett förbund med en viss grupp människor och att denna grupp är genetiskt bättre än alla andra människor, eller närmare Gud, lär islam å andra sidan att ingen färg, ras, stam, eller härstamning är bättre än någon annan.


Vi har skapat er av man och kvinna och gjort er till nationer och stammar för att ni ska känna varandra. den ädlaste bland er i Allahs ögon är den mest gudfruktiga. Allah är den som vet, den medvetne. Att vittna om att det inte finns någon enhet som är värd att dyrkas utom Allah Gud ensam, och att Muhammad sw var Hans budbärare. Detta etablerar lydnad endast mot Gud, den allsmäktige. Att utföra fem föreskrivna böner till Gud varje dag enligt en specifik föreskriven metod och vid specifika föreskrivna tider, uppsats om islam och terrorism. Detta påminner oss ständigt om att ha Gud i åtanke i alla handlingar, antingen före eller efter en given bön. Att betala två och en halv procent 2.


Detta är grundkonceptet, själva beräkningen är lite mer komplex. Att fasta månaden Ramadan från den islamiska månkalendern varje år från soluppgång till solnedgång. Detta innebär att inte äta, dricka eller ha äktenskapliga relationer, från soluppgång till solnedgång. Att utföra en pilgrimsfärd till Mecka på den arabiska halvön en gång i en muslims livstid om det är ekonomiskt möjligt och deras hälsa tillåter. Under denna period kommer muslimer från hela världen för att gå samman under sex dagar i en föreskriven uppsättning gudstjänster. Alla muslimska män är skyldiga att bära samma plagg som utformats för att vara väldigt enkelt, enkelt och billigt att få tag på.


Väck de troende till kampen, om det finns tjugo bland er, tålmodiga och uthålliga kommer de att besegra tvåhundra; om hundra, kommer de att besegra tusen av de otrogna; ty dessa är ett folk utan förstånd. Olagligt våld och krig. Terrorism är inte ett nytt fenomen, det är lika gammalt som människans skapelse. Det kom till när någon för första gången i mänsklighetens historia skrämde andra för att nå sitt syfte. Med tidens gång framsteg in uppsats om islam och terrorism metoder och uppsats om islam och terrorism gjorde terrorismen mer komplicerad och konstfull. Terrorism definieras som ett sätt att utvidga hot på ett systematiskt sätt av regeringar, grupper eller individer för att få olika politiska, uppsats om islam och terrorism, religiösa och ideologiska mål.


Experterna på terrorism är överens om att terrorism är en strukturform för att sprida våld och skrämma människor i syfte att uppnå politiska, ideologiska och religiösa mål. Det finns fyra delar av terrorism: Våld, våld Psykologiska effekter och förväntad reaktion Terrorister är de grupper av människor som begår våldshandlingar för att skapa rädsla eller trakassera eller försvaga eller genera statliga säkerhetsstyrkor. Det finns ett 30-tal organisationer uppsats om islam och terrorism i terroristaktiviteter i hela världen uppsats om islam och terrorism. Al-Qaida är terroristernas huvudnätverk enligt amerikansk tankesmedja. Al-Qaida Efter utvisning från Saudiarabien, Osama uppsats om islam och terrorism Den laddade ledaren för al-Qaida etablerade högkvarter för al-Qaida i Khartoum, uppsats om islam och terrorism, Sudan.


De första åtgärderna från al-Qaida mot amerikanska intressen var attacker mot U. militärer i Somalia. Osama Bin Laden finns med på American Federal Bureau of Investigation's lista över FBI:s tio mest eftersökta flyktingar för hans möjliga inblandning i bombningarna av USA:s ambassader i Dar es Salaam, Tanzania och Nairobi, Kenya. Vissa terroristgrupper som Hamas och Hizbollah har begränsat sina handlingar till lokala regioner i Mellanöstern, medan andra, särskilt Al-Qaida, har ett internationellt utrymme för sina terroristaktiviteter. Bombningar En allt mer populär taktik som används av terrorister är självmordsbombningar. Denna taktik används mot civila, soldater och regeringstjänstemän i de regimer som terroristerna motsätter sig.


Användningen av självmordsbombare ses av många muslimer som motsägelsefulla till islams läror; vessla ord men grupper som stöder dess användning refererar ofta till sådana attacker som "martyrdödsoperationer" och självmordsbombare som begår dem som "martyrer" arabiska: shuhada , plural av "shahid". Bombmännen, och deras sympatisörer tror ofta att självmordsbombare, som martyrer till uppsats om islam och terrorism orsaken till jihad mot fienden, kommer att få paradisets belöningar för sina handlingar. Självmordsattack En självmordsattack även känd som självmordsbomb är en attack avsedd att döda uppsats om islam och terrorism och orsaka omfattande skada, medan angriparen har för avsikt att dö också i processen.


Särskilt under de senaste två decennierna har begreppet "islamisk terror" ofta diskuterats. I kölvattnet av terrorattackerna den 11 september mot mål i New York och Washington som orsakade tusentals oskyldiga civila döda, uppsats om islam och terrorism, detta koncept har återigen återvänt till uppsats om islam och terrorism på den internationella agendan. Även om kaparna har muslimska identiteter, kan terrorn de utövade inte betecknas som "islamisk terror", uppsats om islam och terrorism eftersom det inte skulle kallas "judisk terror" om förövarna var judar eller "kristen terror" om de var kristna.


Faktum är att angriparna kan begå sådant våld endast i avsikt att angripa religionen själv. Det kan mycket väl vara så att de utövade detta våld för att framställa religionen som ond i människors ögon, för att skilja människor från religionen och för att skapa hat och reaktioner mot fromma människor, uppsats om islam och terrorism. Följaktligen är varje attack som har en "religiös" fasad på amerikanska medborgare eller andra oskyldiga människor faktiskt en attack mot religion. Alla de tre teistiska religionerna kräver kärlek, barmhärtighet och fred. Terror, å andra sidan, är motsatsen till religion; den är grym, skoningslös och den kräver blodsutgjutelse och elände. Detta är fallet, uppsats om islam och terrorism letar efter uppsats om islam och terrorism av ett terrordåd bör dess ursprung sökas i otro snarare än i religion.


Människor med en fascistisk, kommunistisk, rasistisk eller materialistisk livsåskådning bör misstänkas som potentiella förövare. Utlösarens namn eller identitet är inte viktigt. Om han kan döda oskyldiga människor utan att blinka med ett öga, oavsett vad hans etikett är, så är han en icke-troende, inte en troende. Han är en mördare utan fruktan för Gud, vars främsta ambition är att utgjuta blod och att göra skada. Hur vi kan säga att islam och muslim är terrorister? I nuvarande scenario är muslimer det enda offret för terrorism eftersom de möter terroristaktiviteter dagligen och även möter världskritik. De är alla antimuslimer och gör olika prapogenda mot muslimer eftersom vissa element är emot och motsätter sig dessa muslimska länders framsteg och utveckling och vill engagera dem i sådana aktiviteter.


Även som de sa att vissa muslimska befrielsepartier var terroristpartier som de kallade hamas i Palastina, Hizbollah i Lebenon, mujahidin-ögonblick i Kashmir och sanna Afghanistan-islamistiska ögonblick och många andra ögonblick som terroristögonblick om de är terroristögonblick, vad gör Israel i palistaine , svarta vatten i Pakistan, rått i Kashmir, fbi och cia i Afghanistan, Irak och Pakistan och även några andra muslimska länder. Å ena sidan sa de att de arbetar för mänskliga rättigheter och frihet och å andra sidan kallade de befrielseögonblick som terroristögonblick om de hävdar på islam och muslimer så hävdar muslimerna också att den icke-muslimska staten också är terrorist!


Islam är den religionen som förbjuder människor att skada även djur och än hur en anhängare av islam andra människor gillar honom? De är många andra former av terrorism som cyberterrorism, bioterrorism, reginolterrorism, kemisk terrorism och mestadels muslimska länder är obekanta med dessa termer, varför West betonar att muslimer är terrorister varför de inte kan skylla på annan form av terrorism, anledningen är att de bara mot islam och muslim? Av denna anledning är "islamisk terror" ett ganska felaktigt begrepp som motsäger islams budskap. Det beror på att religionen islam inte på något sätt kan hålla med terror.


Tvärtom är muslimer ansvariga för att förhindra terrordåd och skapa fred och rättvisa i världen. Islam, en barmhärtighetsreligion, tillåter inte terrorism. I Koranen har Gud sagt: Gud förbjuder dig inte att visa vänlighet och behandla dem som inte har kämpat mot dig om religion och inte drivit dig från dina hem. Gud älskar bara handlare. Som svar på attackerna den 11 september mot WTC och Pentagon, U. invaderade Afghanistan i oktober för att avveckla al-Qaida och talibanerna. Al-Qaidas infrastruktur i landet förstördes och deras militära befälhavare, Muhammed Atef, dödades.


Abu Zubaydah, en annan toppagent, tillfångatogs i Pakistan. Bin Essä om islam och terrorism och al-Zawahiri rymde dock och antas vara vid liv. De släpper då och då ljud- och videomeddelanden till arabiska medier. I mars har U. utvidgade kriget mot terrorismen genom att invadera Irak och avsätta Saddam Hussein och hans Baath-parti se Irakprofil.





ord uppsatsräknare



Mycket av innehållet i denna religion fokuserar på att kontrollera och bekämpa sina önskningar, och som sådana kan muslimer då också fysiskt anstränga sig i ett försök att dyrka Allah. Denna fysiska ansträngning är inte nödvändigt att utföra på ett våldsamt sätt. Men det är detta fysiska eller stridbara jihad, som får så mycket kritik och publicitet. Men förståelsen av den fysiska jihad är allmänt missförstådd och snävt representerad av en liten minoritet av praktiker bland fundamentalistiska randgrupper. Islams bakgrund Själva namnet islam kommer från det arabiska grundordet "salama" som direkt översätts med ordet fred. Islam är en religion som generellt är baserad på individer som uppnår fred och fredliga vägar genom underkastelse och kontinuerlig utövande av vad som uppfattas enligt Allahs Guds vilja.


Det centrala begreppet som definierar trossystemet har sina rötter i ett pacifistiskt perspektiv. Om en sådan religion är baserad på begreppet fred, är det svårt att förena hur uppfattningar om motsatsen skulle kunna bevara. Men i nästan varje kulturell grupp finns det alltid utkantsgrupper som snedvrider de grundläggande principerna som är praxis av de flesta. Islam, en barmhärtighetsreligion, tillåter inte terrorism. I Koranen har Gud sagt: Gud förbjuder dig inte att visa vänlighet och behandla dem som inte har kämpat mot dig om religion och inte drivit dig från dina hem. Gud älskar bara handlare. Koranen, även i Koranen som är många exempel på att profeten Muhammed talar om att förbjuda soldater att skada kvinnor och barn, råda dem att inte förråda, inte vara överdriven, inte döda ett nyfött barn.


Det nämns till och med den humana och etiska behandlingen av djur och hur djur också förtjänar minimala mängder respekt och rättvis behandling. Stereotypa uppfattningar om islam Islam är inte och nödvändigtvis en arabisk religion, det är snarare en religion med över en miljard människor världen över som representerar ett brett spektrum av kulturer. De allra flesta av dem är inte direkt involverade i någon terroristverksamhet och de visar inte heller sitt stöd för dem som gör det. Men en speciell bild av den islamiska terroristen har skapats i väst och i bästa fall är denna bild resultatet av ett mycket snävt fokus på extrema sekter inom det bredare religiösa sammanhanget. Men det bör också noteras att liknande uppfattningar också finns för många andra religioner.


Till exempel kan den katolska kyrkan uppfattas som tolerant mot sådana metoder som barnmisshandel och homosexualitet och sådana felaktiga framställningar och överförenklingar är vanliga i de flesta kulturella grupper. Men uppfattningarna om den islamiska terroristen har också underblåsts av tragiska händelser som attacken den 11 september på tvillingtornen i New York. Det har förekommit andra fall av terrorism. Dessutom har mediekanaler också bidragit till att framställa de islamiska grupperna på ett negativt sätt utan att balansera dessa handlingar med ett bredare perspektiv eller någon känsla av sammanhang. Många mediekanaler har främjat dessa stereotyper genom att framställa dessa bombmän som "islamister" eller "jihadister", som om de sanktionerats av islam eller islamiska ledare som har befogenhet att tala på muslimernas vägnar.


Handlingarna av ett fåtal fanatiska grupper som råkar ha muslimska länder som är politiska, ekonomiskt och socialt instabila behöver inte nödvändigtvis vara representanter för den islamiska kulturen. Denna trend är dock inget nytt fenomen. Mycket av den senaste tidens fientlighet mot islam, särskilt från amerikanska kristna evangeliska grupper, härrör från ett långt historiskt perspektiv Kidd, Många kristna har under historiens lopp länge försökt att omvända den muslimska världen till sin tro. jord som inträffade eller stoppades på den planerade dagen för attacken. Således är hotet om terrorism från islamiska grupper avsevärt skevt när det gäller de faktiska riskerna som är inblandade.


Allmänna opinionsundersökningar Även om många studier pekar på den viktiga roll den allmänna opinionen spelar för att skapa en miljö där terroristgrupper kan blomstra, har relativt få verk utforskat undersökningsdata för att mäta stöd för terrorism bland allmänheten Wilke, Findings from the Pew Global Attitudes survey on attityder till självmordsbombningar och civila attacker och andra åtgärder för att stödja terrorism erbjuder några avslöjande perspektiv på denna fråga; framför allt finner undersökningen att terrorism inte är ett monolitiskt begrepp -- stöd för terroristaktivitet beror i hög grad på dess typ och på platsen där den förekommer Wilke, Figur 1- Attityder till terrorism efter plats och över tid Wilke, The atttitudes toward terrorism som ett legitimt verktyg att användas för sociala och politiska ambitioner är starkt beroende av lokala, sociala, och religiösa förhållanden som verkar för att främja terrorismens legitimitet.


Till exempel ogillar marockaner överväldigande självmordsbombningar mot civila, men bland de tillfrågade i de sex till övervägande del muslimska länderna som undersöktes är det mest sannolikt att de ser det som en berättigad taktik mot amerikaner och andra västerlänningar i Irak Wilke. Det finns dock betydande variationer som förekommer i länder som också har liknande religiösa övertygelser, vilket tyder på att det finns mycket mer i ekvationen än bidragen från enbart religion. att islam är korrelerad med radikalism och våld. Vidare gav de radikala muslimerna politiska, inte religiösa, skäl för att tolerera attackerna, visade undersökningen som indikerar att skälen för terrorism är mer rotade i något annat än religion.


Andra studier har också illustrerat skillnader i en oförsvarlig allmän uppfattning om islamisk terrorism. Till exempel, efter Usama Bin Ladins död tog uppfattningarna om islamiska människor i allmänhet en märkbar negativ vändning. Det var mycket nyhetsbevakning och mycket diskussion om islam och muslimer och muslimska amerikaner, säger Erik Nisbet, kommunikationsprofessor. Figur 3 - Uppfattningar om islamiska troende efter Bin Ladens död, Islam i media Trots explosionen av mediebevakning och publikationer om islam och... Verk Citerad AFP. Stor undersökning utmanar västerländska uppfattningar om islam. Uppfattningen om islam och muslimer i media och europeiska muslimers ansvar gentemot media. pdf Kidd, T. Decentralisering och marknadsorientering var nyckelattributen för islamisk skolgång fram till den tiden Coulson, ; Durrant, , sid.


Sunni-shia-skillnaden Religiös tradition är ofta komplicerad. Mycket av sunnimuslimen är decentraliserad medan shiaislam i huvudsak är centraliserad. Denna distinktion har viktiga konsekvenser. Å andra sidan attackerar shiamiliserna sällan sina medreligionister, till stor del för att shiamuslimska centrala myndigheter ayatollah måste tillåta sådana våldsamma handlingar. Islamisk traditionalism kontra fundamentalism Klyftan mellan islamisk traditionalism och fundamentalism är central i skolgången och terrorismberättelsen. Fundamentalismen avvisar dessa etablerade teologiska sedvänjor och går ofta emot den teologiska konsensusen i de traditionalistiska tolkningarna, kallade ijma.


Traditionalister ser familje- och medborgerliga värderingar som mycket framträdande, medan dessa åtaganden tenderar att vara svagare för fundamentalister. Fundamentalism saknar masstilltal, men i samhällen där socioekonomiska och politiska tomrum finns har fundamentalismen fått legitimitet. Nästan alla stora sunnitiska terroristorganisationer identifierar sin ideologi som fundamentalistisk salafism eller wahhabism. I teologisk mening konfronterar sunnifundamentalismen det teologiska samförståndet hos traditionella muslimska forskare och jurister. Majoriteten av islamiska fundamentalister utövar inte våld men korrelationen mellan fundamentalism och våld är stark.


Vi fokuserar nu på möjligheten att islamisk undervisning av god kvalitet skulle kunna dämpa spåret till terror för sunnitiska fundamentalister som utgör majoriteten. Kvalitetsundervisning grundad på en autentisk förståelse av islamisk tradition, kultur och värderingar Ett växande antal nya konverterade till islam har plötsligt anslutit sig till jihad. Tio till 25 procent av terroristerna är västerländska konverterare till islam, inklusive cirka 30 procent av amerikanska jihadister, en anmärkningsvärt hög andel med tanke på deras mycket lilla antal Roy, ; Nya Amerika, medan de flesta livslånga muslimer har fått en betydande mängd religiös undervisning i sina moskéer och skolor, saknar konverterade till islam djup i sin islamiska utbildning på grund av en allmän brist på exponering för islamisk undervisning av hög kvalitet.


Den här artikeln definierar islamisk undervisning av hög kvalitet som grundad i en autentisk förståelse av islamisk tradition, kultur och värderingar. Till exempel, holländska islamiska skolor överträffar jämförelseskolor när det gäller att förbättra elevernas icke-kognitiva färdigheter på tre dimensioner: reflektioner, färdigheter och medborgerliga attityder och har en positiv effekt på elevernas kognitiva resultat efter kontroll för elevernas socioekonomiska bakgrund Dronkers, A lack of quality religiös undervisning grundad i en autentisk förståelse av islamisk tradition, kultur och värderingar verkar bidra till terroristaktivitet. De flesta västerländska terrorrekryterare och individer som begår terror är mindre benägna att kunna klassisk arabiska eller vara utbildade i traditionell islamisk vetenskap2 och saknar därför auktoritet att utfärda en fatwa3 Kareem, ; Oakford, I stället för islamisk undervisning av hög kvalitet kanske den typiska islamiska konsumenten inte kan skilja mellan alternativkostnaden för att välja den religiösa signalen från en traditionalist som motsätter sig terrorism framför den för en fundamentalist som tolererar eller uppmuntrar den.


De traditionella offentliga skolorna är ofta stora, byråkratiska och saknar religiösa och andra värderingar. Därför lämnar de 2 Traditionella islamiska vetenskaper inkluderar islamisk rättsvetenskap och dess metodik främst baserad på Koranen och islams profets traditioner. Islamiska vetenskaper skiljer sig från västerländska vetenskaper eftersom de förstnämnda är upplagda kring avslöjade islamiska texter och andlighet. Tillbedjan utgör kärnan i det förra medan det för de senare är att skaffa sig materiell kunskap den främsta motivationen. I västerländska demokratier är en fatwa ofta en icke-bindande islamisk dom som utfärdas av en inflytelserik religiös myndighet.


Västerländsk islam strävar efter att vara i överensstämmelse med moderniteten. Nästan alla västerländska moskéer välkomnar muslimer av båda könen. Utmaningen för islam är dock att nyomvända till tron ​​och den nuvarande generationen av muslimer som blir myndiga i väst ofta saknar tillgång till kvalitetsinstruktion för att kommunicera islams teologiska djup, mångfald, traditioner och värderingar. Muslimers sociala och målmedvetna behov, särskilt om de är unga eller konverterar till religionen, kan bättre tillgodoses genom privata valfria skolor, eftersom marknadsorienterade organisationer är bättre på att ge incitament till individer för att få dem att bidra med aktivitet till kollektiva företag. och Wilson, Under skolvalssystem kan konsumenter maximera sin religiösa, andliga och kulturella användbarhet genom att välja en skola för sitt barn.


Fristående religiösa skolors roll Begränsad lokal tillgång till religiös undervisning av hög kvalitet skapar en dålig marknad för den potentiella islamiska konsumenten. Problemet med religiös extremism och islam, hävdar vi, kan ses som ett exempel på marknadsmisslyckande. Marknaden för islamisk religiös undervisning i de flesta delar av världen lider utan tvekan av en brist på fyra viktiga marknadskomponenter: 1 kvalitetsalternativ, 2 variation i teologisk undervisning, 3 operativ autonomi från staten och 4 konkurrens mellan religiösa institutioner baserat på observerbara resultat. Ökat utbud av utbildning specifikt genom statlig skolgång minskar variationen i islamisk teologisk undervisning genom att minska storleken på marknaden för religiösa skolor.


Följaktligen får fundamentalism inflytande i avsaknad av lokala kvalitetsalternativ, som vi nyligen har sett i Iran, Saudiarabien och Pakistan. I de flesta nationalstater verkar religiösa skolor helt och hållet i den privata sektorn, utan subventioner och lite inblandning från regeringen. Vissa länder, från Mellanöstern till Storbritannien, tillhandahåller trosbaserad religiös undervisning i statliga offentliga skolor. Av politiska skäl som att upprätthålla regimen påverkar dessa regeringar undervisningen i religiösa skolor. Religiösa skolor kan vara mer benägna att främja medborgerliga värderingar eftersom de tillgodoser själens andliga utveckling och uppmuntrar starkare familjeband. Wolf, sid. Som privata skolor hävdar vi att religiösa skolor är bäst ansvariga inför konsumenter i form av föräldrar och inte till regeringen.


Chubb och Moe utvecklar konsumenternas sannolika överlägsenhet snarare än statsdriven skolgång. De hävdar att institutionella reformer är nyckeln till bättre skolor och en indirekt kontroll av skolorna genom marknader och föräldrars val är det bästa hoppet för utbildningseffektivitet. Dronkers visar att holländska islamiska skolor inte bara har ett positivt mervärde för elevernas prestationer efter att ha kontrollerat för socioekonomisk bakgrund, utan att skolorna också klarar sig bra på icke-kognitiva åtgärder. Abernathy konstaterar att ökad konkurrens på grund av skolval påverkade röstbeteendet för delstaten New Jersey.


Basford och Traeger har visat somaliska elever anpassade till medborgerliga värderingar och uttryckt en större acceptans av det amerikanska samhället i de etnocentriska charterskolorna i Minneapolis, i överensstämmelse med liknande fynd för somalier i den privata skolvalsmiljön i Sverige Mohme, katolsk skolgång i U.S.A. Katolska skolor registrerar ett växande antal icke-katolska och minoritetsstudenter McDonald, och producerar lika eller bättre samhällsresultat än traditionella offentliga skolor Wolf, ; Berner, kommer sannolikt att bidra till det gemensamma bästa på liknande sätt som de relativt äldre katolska skolorna.


Vi hävdar att detta gäller för islamiska skolor i det kulturella västerlandet. Däremot har statlig kontroll eller statligt inflytande i religiösa skolor en historia av att främja intolerans jämfört med decentraliserade och privat administrerade religiösa skolor. Det finns mycket färre krigare på de syriska och irakiska slagfälten från Indien, som är hem för den tredje största befolkningen av muslimer,4 än från andra muslimska och västerländska länder. När det gäller de pågående krigen i Irak och Syrien, visar inte beräkningar5 för antalet utländska krigare per miljon människor från International Centre for the Study of Radicalization and Political Violence Indien.


Förhållandena skiljer sig åt när staten reglerar religiösa skolor för att främja särskild religiös skolgång för regimstöd. html 6 islamiska skolor, mest utbredda i delar av Asien och Afrika. En potentiell förklaring är förekomsten av statsoberoende madrasor i Indien, som förser muslimerna med insatser i systemet och därmed minskar radikalisering och terrorism. Sammanfattningsvis kan observatörer vara felaktiga när de tillskriver islamiska religiösa skolor spåren till terror. Antagandet att offentliga skolor främjar tolerans och privata religiösa skolor främjar intolerans bör testas empiriskt. En viktig arena för att testa detta påstående är angående de mest intoleranta av handlingar: terrorism i det kulturella västern.


Islamiska skolor som verkar oberoende på valbaserade utbildningsmarknader måste tillfredsställa föräldrar, som trots allt inte vill att deras barn ska bli terrorister. Statligt stöd till autentiska islamiska religiösa skolor i väst skulle kunna ge undervisning för unga muslimer som är mer trogen den muslimska tron ​​och mindre kritiska mot väst eftersom den skulle vara transparent och föremål för offentlig granskning. styrs oberoende av lokala moskéer. Oberoende religiösa skolor, med stöd av staten, skulle kunna vara ett mycket effektivt medel för att bekämpa terrorism i det kulturella västern. Vi tror att bevisen från terroristaktiviteter hittills ger empiriskt stöd för vårt påstående.


Data Det här avsnittet beskriver datakällorna för att testa om religiös och specifikt islamisk skolgång är förknippad med framgångsrika fall av hemodlad terror eller inte. Synpunkterna från Robert Pape vid University of Chicago, Thomas Hegghammer vid Norwegian Defence Research Establishment, Diego Gambetta vid European University Institute, Joshua Freilich vid City University of New York och Brent Smith vid University of Arkansas var konstruktiva. Databaser som The National Consortium for the Study of Terrorism and Responses to Terrorism START vid University of Maryland genomsöktes också för att se om de samlade in information om terroristers utbildningsbakgrund. Freilich et al. Mueller inkluderade individuella fallstudier som hjälpte oss att spåra västerländska terroristers historia.


Internetsökningar användes för att fylla vissa dataluckor. Så vitt vi vet är vår databas den första som kodifierar information om alla nivåer och typer av skolgång för västerländska terrorister. Vi använde sedan databasen för att testa påståendet att privat religiös skolgång främjar terroristverksamhet. Forskningsdesign Studien bygger på att samla in gymnasieprofilen för individer uppvuxna i väst som framgångsrikt begått terrordåd på västerländsk mark. Artikeln fördjupar sig inte i frågor om utrikes- och inrikespolitik eller religion och ideologi eftersom de har studerats på annat håll, som beskrivs i ramavsnitten ovan. Denna studie fokuserar på den enda avgörande frågan om sambandet mellan privat utbildning och extrem intolerans i form av terrorism.


Vi fokuserar vår forskning på USA. eftersom: 1 Den delar inte en gräns med länder som direkt drabbas av terror eller uppror, så terroristinfiltration är föga oroande Laqueur, har få uppenbara motiv att begå terrordåd. Faktum är att Francis Fukuyama, i The End of History and the Last Man, hävdade att det fanns en konsensus om att väst hade upptäckt formeln för samhällelig framgång. Alla länder, enligt Fukuyama, skulle snart utvecklas mot den modell av kapitalistisk demokrati som är vanlig i Nordamerika, Europa, stora delar av Asien. Tills helt nyligen, med det anmärkningsvärda undantaget för IRA och baskiska separatister i Spanien, var inhemsk terrorism nästan obefintlig i väst.


Så vitt vi vet har ingen tidigare forskning systematiskt undersökt utbildningsbakgrunden för västerländska terrorister. Som en preliminär analys fokuserar vi endast på gymnasienivån, registrering av närvaro vid offentliga eller privata skolor. Data för skolgång av alla terrorister på alla nivåer från K finns inte tillgängliga. En brist på kontrollvariabler som mäter icke-skolningsfaktorer som kan påverka terroristaktivitet innebär att vår analys endast är utforskande och inte orsakssamband. Även om till och med ett enda terrordåd är en beklaglig fasa, 8 Vi har alltså uteslutit Sydasien, Kina, Ryssland, Mellanöstern, Sydostasien och norra Afrika och andra regioner. Framtida samband mellan privat skolgång och terroristverksamhet kan vara annorlunda om ytterligare handlingar skulle äga rum som avviker från det mönster vi beskriver här.


Terroristerna som analyseras i denna artikel är begränsade till de som är födda och uppvuxna i USA. Vi begränsar vår studie till högerterrorister eftersom jihadistisk ideologi är en politiskt konservativ form av extremism Lee, Till exempel kan Ismaayl Brinsley9 ha inspirerats av Black Lives Matter men vi utesluter hans fall eftersom BLM inte förespråkar våld och inte är politiskt konservativ. Naveed Afzal Haq begick uppenbarligen ett terrordåd men hans tidigare handlingar inkluderar arrestering för offentlig exponering och andra beteenden som tyder på psykisk sjukdom, och inte högerns ideologi, motiverade honom att begå terror. Slutligen utesluter vi fall som Alton Nolen i Oklahoma där den möjliga terroristen anklagades men aldrig lagligen anklagades för ett terrorrelaterat brott.


födda och uppvuxna ideologiskt motiverade muslimska terrorister, absolut inte jämfört med Europa. Men är privata islamiska skolor förknippade med de få terrorister som har dykt upp från det amerikanska muslimska samfundet under de senaste 16 åren? Det är vår fråga här. Muslimer som begår terrorism på grund av att de går i privata islamiska skolor. Sedan jämför vi sannolikheten att ha gått på en privat gymnasieskola, givet att en person är amerikansk muslim, med sannolikheten för att de har blivit privatutbildade, givet att de begått ett terrordåd. Resultat Vi genomför separata analyser av explicit jihadistiska terrorister tabell 1 A och icke-jihadistiska högerterrorister tabell 1 B. Av de tolv profilerna av jihadistterrorister kunde vi samla in utbildningsdata om endast sju.


För de trettiotre profilerna av högerorienterade icke-jihadistiska terrorister kunde vi samla in utbildningsdata för endast femton. Alla sju jihadistindivider är män som gick i offentliga skolor. Av de femton högerextrema icke-jihadistiska terroristerna som vi kunde få information om gick elva i offentliga skolor, tre gick i privata skolor och en fick hemundervisning. I privata islamiska skolor i USA. inskrivna 35, studenter Nationellt centrum för utbildningsstatistik, en. Totalt 4 elever skrevs in i islamiska gymnasieskolor det året, vilket representerade just. slutar i årskurs 8 Keyworth, eftersom ungefär tio procent av gymnasieeleverna i U.S.A. Med tanke på att ett U.


född vuxen är muslim, det finns en 3 procents chans att han gick i en privat skola. född vuxen är en muslimsk terrorist, det finns en 0 procents chans att han gick på en privat gymnasieskola. Således, även om de faktiska utbildningshistorierna för sju muslimska terrorister inte stöder påståendet att privata islamiska skolor uppmuntrar människor att begå terroristhandlingar, stöder de inte nödvändigtvis påståendet att privata islamiska skolor avskräcker människor från att bli terrorister. Det är möjligt att huvudorsaken till att ingen U. Muslimska terrorister har blivit privatutbildade beror på att så få U. Muslimer går i privata islamiska skolor. Bevisen om icke-jihadistiska högerterrorister är likaledes ofullständiga.


Med tanke på att en person är ett U. född vuxen finns det 10 procents chans att han gick på en privat gymnasieskola. född vuxen är en högerterrorist, det är 20 procents chans att han gick på en privat gymnasieskola. Även om deltagande i privata skolor är förknippat med en högre sannolikhet att ha begått ett högerorienterat terrordåd, med endast 15 fall att dra ur, tyder denna preliminära analys bara på en sådan koppling. Slutsats och politiska konsekvenser Med begränsade data indikerar denna analys att det saknas empirisk grund för att hävda att religiös och specifikt islamisk skolgång i USA är förknippad med inhemsk terrorism. Bland U. Det finns en intressant historisk analogi, i det att på 1800- och början av 1900-talet sågs amerikanska katolska skolor som splittrande till regimen.


Detsamma kan vara sant för muslimska skolor i USA. Ökad tillgång till religiös skolgång kan gynna samhället och religiös skola kan dämpa frekvensen av terrordåd i väst. En viktig rekommendation för beslutsfattare är att uppmuntra decentraliserade och privata skolval och utvärdering av islamiska skolor baserat på mätbara resultat. Denna rekommendation är särskilt akut eftersom muslimska nationer lider av dåligt styre, impopulära regimer, rastlösa och outbildade ungdomar Hackett et al. Decentraliserad och privat religiös skolgång skulle kunna dämpa orsakssambandet mellan hat och våld i form av terrorism. Lokal islamisk utbildning av hög kvalitet och högre utbildning av imamer från moskéer i U.


universitet kan också främja tolerans bland muslimer. Bristen på lokal skolutbildning av hög kvalitet i Mellanöstern har ökat rollen för saudiska salafister och wahhabi-islam finansierad av petrodollar. Ett marknadsorienterat förhållningssätt till islamisk skola kan öka anslutningen till det traditionella förhållningssättet till islam och försvaga fundamentalismen. Regeringen kan hjälpa denna process genom större tillgång till privata religiösa skolor. Ett alternativt tillvägagångssätt är att även tillhandahålla religionsundervisning i befintliga offentliga skolor; detta kan öka mångfalden av offentlig utbildning som kan bidra till att skapa demokratiska medborgare Berner, I många fall kan det vara möjligt att den marginale terroristen kan återställas till förstånd om hans eller hennes andliga och sociala behov kan tillgodoses genom religiös skolgång.


men också i några av de inte så välbärgade islamiska skolorna i Indien som hinduiska elever själv väljer till för utbildningsbehov Al Jazeera English, Detta visar att marknaden producerar fler alternativ för mångfald och acceptans genom val. De skolor som skapats för de missgynnade minoriteterna på en fri marknad skulle vara öppna för alla. Beslutet att skapa en skola för minoriteter skulle återigen baseras på konsumenternas efterfrågan och inte regimens mål som kan strida mot politisk tolerans. Vi erkänner att vissa fynd av terrorister som har gått i religiösa privata skolor går emot vår hypotes att marknads- och pluralutbildning är bättre än en statistisk inställning till utbildning.


Men eftersom bara deltagande i en offentlig skola inte gör en till en demokratisk medborgare, gör bara deltagande i en religiös skola en inte till fundamentalist eller terrorist. Ytterligare forskning behövs för de få fall där terrorister gick i religiösa skolor för att se om religiösa värderingar faktiskt översattes till dessa individer på skolorna. Dessutom måste forskare undersöka om terrorister byggde upp en socioreligiös identitet på grund av sin religiösa skolgång som sedan ledde till att de slog till mot sina medborgare med terrorism. Vi antar att de inte gjorde det. Denna studie syftar till att uppmuntra ytterligare forskning om utbildningsprofiler för människor som begår våld och, för det andra, kräver utvärdering och korrekt utformning av islamisk läroplan i skolor som kan tillgodose muslimers sociala och andliga behov.


Oberoende forskare, barnpsykologer, utbildade religiösa instruktörer och sociologer bör bygga på Jaap Dronkers banbrytande arbete på detta område. För att stödja sådan forskning bör statliga myndigheter ta fram mer detaljerade och heltäckande databaser om bakgrunden till personer som begår terrordåd. Vi tror att det finns goda skäl att tro att ge ökad tillgång till modern islamisk skolgång i U.S.A. skulle tillgodose muslimska elevers andliga och religiösa behov. Att ge människor en andel i samhället genom ett system för skolval kan vara ett sätt att dämpa alla benägenheter till terrorism. Vi ser fram emot mer forskning om detta viktiga ämne. Skolval och den amerikanska demokratins framtid.


University of Michigan Press. Ahmad, T. The New Indian Express. ece Al Jazeera engelska. Madrassas i Indien lockar hinduiska studenter. html Americans United for the Separation of Church and State. Basford, L. En somalisk skola i Minneapolis. I Fox, R. Stolt över att vara annorlunda: Etnocentriska nischade charterskolor i Amerika. Bergen, P. madrassa-myten. New York Times. Berman, E. Hur empiriska studier av politiskt våld kan hjälpa beslutsfattare. Washington Post. Pluralism och amerikansk folkbildning: Ingen väg till skolan. Använda experimentell ekonomi för att mäta effekterna av ett naturligt utbildningsexperiment på altruism.


Journal of Public Economics, 90 8 , Bhatt, A. Radikalisering i väst: Det hemodlade hotet. New York: New York City Police Department. Biglan, A. Där terrorismforskning går fel. New York Times, sid. Katolska skolor och det allmänna bästa. Harvard University Press. Campbell, D. Medborgerlig sida av skolval: En empirisk analys av medborgerlig utbildning i offentliga och privata skolor, The. BYU L. Carlson, D. Effekten av privata skolkuponger på politiskt deltagande: Experimentella bevis från New York City. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10 3 , Chubb, J. Amerikas offentliga skolor: Val är ett universalmedel. The Brookings Review, 8 3 , Clark, P. Incitamentssystem: En teori om organisationer. Administrative science quarterly, Coulson, A. Marknadsutbildning: Den okända historien Vol.


Transaktionsutgivare. Dawkins, R. Gud villfarelsen. Houghton Mifflin Company. Skolvalskupongen: Ett "kom ut ur fängelset"-kort?. Tillgänglig på SSRN Driessen, G. Islamiska skolor i Nederländerna: kompromiss mellan identitet och kvalitet?. British Journal of Religious Education, 23 1 , Dronkers, J. Skiljer sig offentliga och religiösa skolor verkligen åt? Bedömning av de europeiska bevisen. I Wolf, P. Brookings Institution Press. Skillnader i skolastiskt resultat för offentliga, privata regeringsberoende och privata friskolor: en tvärnationell analys. Educational Policy, 22 4 , Islamiska grundskolor i Nederländerna. Journal of School Choice, 10 1 , Durant, W. The age of faith: A history of Medieval Civilization-Christian, Islamic and Judenic-from Constantine to Dante: AD The Story of Civilization, del fyra.


Edwards, W. Bayesiansk statistisk slutledning för psykologisk forskning. Psychological Review, 70,

No comments:

Post a Comment